Menu

Ademhalingsoefeningen n.a.v. boekje ‘Houding, adem en keel’ van Bram Balfoort

0 Comment
  1. Ga plat op de rug liggen, met de voeten op de grond. Knieën wijzen omhoog. Leg beide handen op de buik, ontspan het bovenlichaam, de schouders en ellebogen. Laat deze op de grond rusten.
    Adem in en vorm met de mond een O of OE klank: hierdoor komt een grote hoeveelheid lucht binnen. Voel hoe de buik omhoog komt. Blaas daarna de lucht weer uit terwijl met de mond een F klank gevormd wordt. Let er op dat tijdens de oefening het bovenlichaam ontspannen blijft.
    Doe deze oefening vervolgens met de benen liggend (laat voeten ontspannen naar buiten vallen).
  2. Kom in een staande houding met de knieën niet overstrekt maar licht gebogen. De voeten stevig op de grond en de rug is recht op een ontspannen manier.
    Leg beide handen op de buik en laat schouders en ellebogen ontspannen hangen. Deze mogen niet omhoog komen bij een inademing.
    Adem in en vorm met de mond een O of OE klank: hierdoor komt een grote hoeveelheid lucht binnen. Probeer de buik en billen ‘te laten vallen’ (ontspannen) en concentreer op dit gevoel.
    Blaas daarna de lucht weer uit terwijl met de mond een F klank gevormd wordt.
  3. Kom in een staande houding met de knieën niet overstrekt maar licht gebogen. De voeten stevig op de grond en de rug is recht op een ontspannen manier. Kantel vanuit het bekken een klein beetje voorover. Let op dat de knieën niet naar achteren worden gedrukt.
    Plaats de handen in de lendenen (tussen ribben en bekken) met de duimen naar voren en de vingers naar achteren.
    Adem in en vorm met de mond een O of OE klank: hierdoor komt een grote hoeveelheid lucht binnen. Probeer de buik en billen ‘te laten vallen’ (ontspannen) en concentreer op dit gevoel.
    Merk dat de lendenen uitzetten, ruimer worden.
    Blaas daarna de lucht weer uit terwijl met de mond een F klank gevormd wordt.
    Adem loskoppelen van beweging:
  4. Ga op 1 been staan, let op dat de knie van dat staande been niet overstrekt wordt. Breng de armen ietsje opzij voor evenwicht, maar let op dat schouders en ellebogen ontspannen blijven.
    Zwaai het andere been 3x naar voren en 3x naar achteren op één inademing en ook 3x naar voren en achteren op één uitademing. Blijf rustig doorademen en houd het bovenlichaam ontspannen.
    Wissel om naar het andere been.
    Als het lastig is om op 1 been te blijven staan, hou dan bijv. een stoelleuning vast of de muur voor meer stevigheid. Het rustig rechtop staan en de beweging zijn belangrijk, zodat op de ademhaling geconcentreerd kan worden.
Tags: ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *